2024. gada 13. jūnijā Saeima pieņēma lēmumu izveidot parlamentārās izmeklēšanas komisiju par “Rail Baltica” projekta parlamentārās kontroles nodrošināšanu, lai apzinātu projekta īstenošanā pieļautās kļūdas un panāktu, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu un lēmumi tiek pieņemti pārskatāmi, laikus, ievērojot Latvijas valsts un visas sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu.

 

Saeima noteikusi, ka izmeklēšanas komisija ir izveidojama uz sešiem mēnešiem un tai jāgūst atbildes vismaz uz šādiem jautājumiem:

  • Kāpēc līdz šim ir notikusi vilcināšanās ar “Rail Baltica” projekta īstenošanu, kādas problēmas ir bijušas šā projekta institucionālajā pārvaldē? Vai šo projektu joprojām iespējams pabeigt 2030. gadā? 
  • Kāda ir atbildīgās Satiksmes ministrijas un tās kapitālsabiedrību, kurās ministrija ir valsts kapitāldaļu turētāja, amatpersonu, arī bijušo amatpersonu, kuras pieļāvušas “Rail Baltica” projekta īstenošanas novilcināšanu, atbildība? Parlamentārās izmeklēšanas komisijai jāvērtē gan bijušo satiksmes ministru atbildība, gan esošā satiksmes ministra Kaspara Briškena profesionālā atbildība par šā projekta īstenošanu tolaik, kad viņš strādāja AS “Rail Baltica” stratēģijas un attīstības vadītāja amatā.
  • Kāda ir visu to Ministru kabineta locekļu atbildība, kuru vadītās nozaru ministrijas līdz šim nav nodrošinājušas “Rail Baltica” projekta savlaicīgu īstenošanu, tostarp saistībā ar atbilstoša finansējuma piesaisti?
  • Kā “Rail Baltica” projekts varētu kļūt par Latvijas valsts drošības prioritāti un galveno valdības darba kārtības jautājumu, tostarp iesaistot gan lēmumu pieņemšanā, gan ikdienas darbā citas ar “Rail Baltica” projektu cieši saistītās ministrijas — Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Aizsardzības ministriju, Ārlietu ministriju, Tieslietu ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju? 
  • Kāds 2030. gadā būs “Rail Baltica” dzelzceļa pamattrases tvērums Latvijas valsts teritorijā (noskaidrot arī pēc iespējas precīzu tās garumu (km) un platumu (m))? Kādi pievedceļi tiek plānoti “Rail Baltica” dzelzceļa pamattrasei? Vai “Rail Baltica” dzelzceļa pamattrase šķērsos Rīgas pilsētas teritoriju?
  • Kāds būs vilcienu skaits, to veidi (variācijas) un kādus pakalpojumus tie piedāvās? Kādi vilcieni 2030. gadā kursēs “Rail Baltica” dzelzceļa pamattrasē?
  • Cik staciju Latvijas valsts teritorijā ir plānots “Rail Baltica” dzelzceļa pamattrasē? Kādās apdzīvotās vietās tās atradīsies? Kad tiek paredzēta to izbūve? Kāds būs šo staciju izbūvei nepieciešamais finansējums, par kādiem finanšu līdzekļiem tās plānots izbūvēt?
  • Vai “Rail Baltica” projekta ietvaros joprojām tiek plānots īstenot arī Salaspils intermodālā loģistikas centra projektu? Ja šāds projekts tiks īstenots, kādā termiņā to iecerēts pabeigt? Kādas ir šā projekta izmaksas un finanšu avoti? Kāda ir ietekme uz rentabilitāti, ja minētais projekts netiktu realizēts?
  • Kādas izmaiņas šobrīd nepieciešamas “Rail Baltica” projekta institucionālajā pārvaldē? Kad šīs izmaiņas tiks īstenotas?
  • Kādi būs turpmākie “Rail Baltica” projekta pamattrases būvniecības scenāriji un valsts interesēm atbilstošākie un ekonomiski pamatotākie risinājumi?
  • Kā līdz šim ir notikusi Valsts prezidenta, Ministru kabineta, Ministru prezidenta, Ārlietu ministrijas, ārlietu ministra, Satiksmes ministrijas un satiksmes ministra darbību koordinācija, nodrošinot “Rail Baltica” projekta īstenošanu, tam nepieciešamā finansējuma plānošanu un piesaisti, vienlaikus nepieļaujot šā projekta iespējamu apturēšanu?
  • Kādas ir “Rail Baltica” projekta īstenošanas aktuālās izmaksas, ņemot vērā publiski pieejamo informāciju, ka šā projekta sadārdzinājums Latvijas teritorijā ir vismaz četras reizes lielāks par sākotnēji ieplānoto, proti, 8 500 000 000 eiro, un kuri ir iespējamie šāda finansējuma avoti?
  • Kā līdz šim ir aprēķināts, cik liels būs valsts budžeta līdzfinansējums, kas nepieciešams “Rail Baltica” projekta īstenošanai? Kas šo procesu koordinēja? Kādos apjomos un termiņos tas tiek plānots?

 

Normatīvie akti, kas regulē komisijas darbu

Latvijas Republikas Satversme (26.pants)

Saeimas kārtības rullis

Parlamentārās izmeklēšanas komisiju likums

Saeimas lēmums par komisijas izveidošanu

© 2024 Parlamentārās izmeklēšanas komisija par "Rail Baltica" projekta īstenošanu